Jak už bývá tradicí Pošumavského automotoklubu, byl již prolog této krásné rallye neobyčejný, až provokativní. Při Rallye Šumava v roce 1989 startovala na konci startovního pole moderních vozů více než desítka sportovních historických vozidel. Byl to jedinečný a osvícený tah Pavla Babky, který již několik rallye historiků viděl v zahraničí a pochopil budoucnost těchto soutěží.
Jsou to, stručně řečeno, vozy ve věku mezi auty současnými a veterány, které tehdy poprvé v republice odstartovaly na svoji oficiální soutěž. Startující posádky byly spokojené, divákům se auta, která znali jako závoďáky z dob nedávno minulých, moc líbila. Jen „odborníci“ celou věc odsoudili s tím, že v těch Klatovech už nevědí roupama co dělat. Mýlili se! Díky tomu, že na této rallye se svezla také historická vozidla, umožnilo pořadatelům z PAMK požádat pro rok 1990 o přidělení mistrovství Evropy historických vozidel, které dostali.
První ročník Historic Vltava Rallye si vybral za čas svého konání termín od 30. srpna do 1. září 1990. Byla polovina roku 1990 a vše bylo v kvasu a zrodu.Centrum rallye bylo v hotelu Horizont na svahu šumavského Pancíře. Všechno bylo úplně nové. Pořadatelé nevěděli, kolik se sejde posádek, jak se budou dostávat do republiky, když pasová a vízová povinnost stále existovala. Jaké budou doklady k vozidlům, jaká bude technická přejímka. Jak přijmou zahraniční účastníci společenské zajištění rallye. Obstojíme v gastronomii, ubytování a oficialitách?
Jen jedním si byli organizátoři jisti. Sportovní úrovní, náročnou tratí a dobrým pořadatelským zabezpečením. I když právě to nejvíce překvapilo cizí posádky. Proč? Do té doby byly rallye historických vozidel spíše přehlídkou skvělých vozů ne vždy v rukou stejně skvělých řidičů a tomu obvykle odpovídala také náročnost tratě. Závodilo se jen na pár kilometrech kvalitních silnic a zbytek trati v pohodlném čase se posádky kochaly krajinou a předváděly divákům. Na klatovské Historic Vltava Rallye se všichni setkali s rallye, která jen málo brala ohledy na věk a cenu soutěžních vozů. Náročné dlouhé rychlostní zkoušky, přejezdy mezi nimi v čase, který nebyl zrovna odpočinkový, a silnice, i když se pořadatelé snažili, byly přece jen české.
S tratí byli nakonec všichni v cíli spokojení. Byli udiveni pořadatelským zajištěním a ohromným diváckým zájmem. Prostě tenhle díl soutěže se povedl, ale co ten druhý? Posádky si také přijely odpočinout, vychutnat kulinářské zážitky, pobavit se. I to se zdařilo!
A Klatovy? Ty byly opět v centru pozornost a dění. Začalo to uvítáním hostů a delegovaných činovníků na klatovské radnici. Přijetí starostou města Janem Vránou bylo pro cizince něčím neskutečným. Něco podobného se jim předtím nikde v Evropě nestalo. Raut, který byl při této příležitosti pořádán – to byl zase zážitek pro pozvané „tuzemce“. Šéfkuchař Milan Flosman pustil uzdu své fantazie a připravil nejen skvělé chutě, ale také báječnou podívanou na pestrobarevnou tabuli. Dnes to přijde vše samozřejmé. Tenkrát se exotické a u nás nedostupné suroviny a ingredience dovezly z německého Zwieselu a Regenu. Přes hranice, na kterých vládl oficiálně ještě docela tuhý vízový i celní režim, o devizách nemluvě Možná je to nostalgická vzpomínka, ale pro připomenutí a budoucnost je třeba ji zachovat.
V Klatovech se samozřejmě odehrával také start i cíl této krásné soutěže a klatovský okruh projely posádky při zkouškách stálosti výkonu. Jako při „Vltavách“ za starých časů. Město se na to vyzdobilo a připravilo pro diváky i soutěžící báječnou podívanou. Byla to taková předzvěst následných doprovodných akcí při většině rallye. PAMK i Klatovy byly první!
Úvodní ročníky Historic Vltava Rallye byly vždy setkáním výjimečných lidí. Již ředitel soutěže, primář klatovské chirurgie Vladimír Sobotka byl charismatickou osobností s osobitým šarmem. Úspěšně mu v tom asistoval německý motoristický funkcionář Otto Karl Klemens důvěrně nazývaný O.K. Právě tento muž přivedl Klatováky na myšlenku pořádání historic rallye a spolu se Stanislavem Minaříkem a Pavlem Babkou přispěl k tomu, že již první ročník Historic Vltava Rallye byl součástí mistrovství Evropy. Byl také nenahraditelným rádcem organizátorů při jejich adaptaci do evropského prostředí.
Na jednu z prvních soutěží po roce 1989 ve východním bloku se přijeli podívat nejvyšší zástupci komisí FIA. Komise historických vozidel této instituce zde měla své zasedání. Chtěli vidět jak zdatní jsou domácí organizátoři v nových podmínkách a zda je s nimi možno počítat pro Evropu. Na této rallye byly také navázány nové, neoficiální vztahy s německým ADAC. Nepřijeli však jen cizinci. Úvodní ročník Historic Vltava Rallye byl premiérovým mezinárodním představením Autoklubu české republiky a jeho vedoucích funkcionářů.
Historic Vltava Rallye měla a má spoustu krás. Třeba ve výběru krajiny, kterou trať vede, nebo míst poledních přestávek pro soutěžící. Ti navštívili při uplynulých ročnících „Vltavy“ téměř každý kout Pošumaví, při cestě do Protivína nahlédli do poetické krajiny jižních Čech, přivítalo je rozverné Chodsko, stejně jako důstojná Šumava. Podívali se i do průmyslové Plzně. A ty přestávky? Zámek Žinkovy, empírový zámeček v Chudenicích, Sušice, platanová zahrada pivovaru v Protivíně, Domažlice. Na Šumavě Zadov nebo Zdíkov. Všude bylo krásně, všechna místa nadchla a jistě zůstala v paměti účastníků.
Úroveň společenského zajištění je při rallye historických vozidel velmi důležitá. Je to tradicí a účastníci očekávají, že bude vysoká. Historic Vltava Rallye se nemá v konkurenci zahraničních soutěží rozhodně za co stydět. K tradiční pohostinnosti přibyla zastavení na malebných místech, večery byly plné dobré nálady. Nádherné bývalo závěrečné vyhlášení výsledků a předání cen vítězům. K těm nejkrásnějším patřilo to na stadionu v Klatovech nebo na nádvoří hradu ve Švihově.
Vzpomínku na Historic Vltava Rallye je možno uzavřít s tím, že léta pořádání této nádherné soutěže podtrhují úspěšnou éru motoristického sportu organizovaného PAMK , nesmazatelně zapsanou v historii Klatov.
Chtěl jsem těmito článečky připomenout trochu historii, stejně jako padesáté páté výročí existence automobilových soutěží v Klatovech v Pošumaví i na Šumavě a vzdát hold a uznání těm, kteří na počátku i v průběhu let pečovali o to, aby tyto rallye patřily k těm nejlepším. I po těch letech jim patří velké poděkování!
Petr Bendl