Historie rally v Klatovech III.

26. března 2018 | Archiv

VII. ročník

         Jak jsme se dozvěděli v minulé části našeho vyprávění, byl letopočet 1969 rokem, kdy se v Klatovech střídala jedna rallye za druhou. Bylo to nejen úžasné, ale také to budilo spoustu pozornosti. Z Pošumavského automotoklubu (PAMK) se stal silný hráč, který začal působit velké starosti Ústřednímu výboru Svazu pro spolupráci s armádou v Praze. V okrese a kraji bylo postavení PAMK díky odvedené práci pevné a tak možnost jak z Prahy zakročit nebyla snadná. Vymysleli tedy jiný způsob jak „přistřihnout křídla“. Pro rok 1971 vymazali Rallye Šumava z kalendáře mistrovství republiky v rallye a do Klatov nepřišly žádné dotace, které jinak  přiděleným podnikům přicházely. To samé se opakovalo i v roce 1972. Tak, řekli si v Praze na ÚV a mysleli, že od Klatov je pokoj. Tam zase tak moc pokoj nebyl, protože na Šumavě se v tom roce jely „Vltava“, „Wiesbaden“ a ještě přibyla Rallye Marktredwitz. Ale na Svazarmu si říkali „To sme s těma Klatovákama zatočili“. Mýlili se!

         V únoru 1972 pořádal Svazarm na zámku v Žinkovech, kousek od Klatov, soustředění reprezentantů v automobilových soutěžích. Kromě teorie byla samozřejmě na programu také praxe, a tak měli všichni přijet se soutěžními vozy. No a když už jsou tady ti nejlepší, řekli si klatovští pořadatelé, proč ještě nepřizvat i další posádky, aby se svezly. Navíc v zimě ! Výsledkem byl únorový termín VII. ročníku Rallye Šumava. Nebyl to mistrák – nebyla na tuto soutěž žádná dotace. Chcete to pořádat – sežeňte si peníze kde chcete. A tak co bylo třeba se s pomocí přátel, kamarádů a reklamy sehnalo a soutěž se odjela.

            A pro samotnou soutěž se ve Škodovce činili a z embéčka udělali fakt solidního soutěžáka, který už měl na to, porážet dosud konkurující renaulty. Škoda 120 S Rallye se tehdy stala nejrozšířenějším vozem ve startovním poli. Řadu let pak v různých úpravách, zejména těch z Metalexu, přispívala k výchově desítek, později úspěšných, posádek. V Žinkovech toho roku vyhrála tovární posádka Jaroslav Jelínek- Svatopluk Kvaizar.

VIII. ročník

            Kdo pamatuje tento ročník Rallye Šumava, nechápal hysterické výlevy některých posádek jež se ozývaly při šumavských rallye před pár roky, které se jezdily v zimním termínu. Ty posádky musely jet na sněhu, s pneumatikami bez hrotů. Hrůza! Kdo si pamatuje, či zalistuje ve zpravodajstvích z 38. či 39. ročníku, ví o čem píši.

Ale zpět do historie vzdálenější. Tenkrát, v roce 1974 se jezdilo na Šumavě, na sněhu, bez uzávěrek diferenciálů a pohonu na všechna kola, bez regulace prokluzu a ABS. Prostě soutěžící jeli s „obyčejnými“ auty. A hlavně – jeli na pneumatikách bez hrotů! Ty byly zakázány. Ale jeli. Nebyla to určitě lehká soutěž. Do cíle dojelo 8 posádek z 31 na startu. Značka Škoda slavila úspěch na všech frontách. Na špici startovního pole byly samé škodovky a na jejich sedadlech řidičů a spolujezdců jen tovární posádky. Ale pozor! Byla mezi nimi výjimka. „Soukromníci“ Leo Pavlík a Stanislav Ruda. Pamatujme si je. První „Šumavské Monte Carlo“, jak hlásaly titulky z novin, vyhráli Oldřich Horsák s Jiřím Motalem. Není vše o nejnovější technice a pneumatikách s hroty…

IX. ročník

            Start devátého ročníku Rallye Šumava se opět vrátil do Klatov. Startovalo se, stejně jako rok před tím, v únoru a soutěž to byla dobrá, opět pod taktovkou škodováckých posádek (s výjimkou Pavlíka, který sedadlo spolujezdce obsadil Lubislavem Hlávkou).

            Jak napsáno, soutěž to byla dobrá, ale mezi pořadateli vládla nervozita. V červenci čekal pořadatele z PAMK jubilejní 15. ročník Rallye Vltava a o tom, že v příštích letech chce „Vltavu“ ÚV Svazarmu přesunout do Mladé Boleslavi, si cvrlikali vrabci na střeše. Byla tedy všechna snaha pořadatelů soustředěna právě na tento evropský podnik a utěšovali se tím, že když se maximálně povede, zůstane i do budoucna v Klatovech.

            A tak při vyhlašování výsledků „Šumavy“ v klatovském hotelu Centrál naděje ještě žila. Atmosféra vyhlášení, jako v těch letech vždy, byla skvělá a přátelská. Pořadatelé i posádky byli spokojeni. Pro vítěznou cenu si šli Oldřich Horsák s Jiřím Motalem. Za nimi skončili Srnský se Syrovátkem a Šedivý s Janečkem.

            P.S. Rallye Vltava už se následující rok v Klatovech nejela. A nejela se už nikdy. Napřed ji přejmenovali na Rallye Škoda a potom na Rallye Bohemia. A bylo po „Vltavě“.

X. ročník

             Jubilejní ročník Rallye Šumava je nezapomenutelně spojen se šumavskou premiérou vozu Škoda 200 RS. Pro diváky domácích rallye, kteří nebyli namlsáni technickými lahůdkami zahraničních firem to byl zázrak, pro posádky, které s těmito vozy startovaly, velikánská radost a pocta a pro konkurenci skřípění zubů a pocit marnosti. O těchto skvělých a na svoji dobu a prostředí, ve kterém vznikly, naprosto výjimečných vozech už toho bylo napsáno dost a dost. Třeba se k nim na stránkách PAMK někdy vrátíme. A tak to pro tentokrát shrňme s tím, že 23. března 1975 dojela na cílovou rampu jako první posádka Jiří Šedivý a Jiří Janeček, právě s tímto báječným auťákem.

XI. ročník

            Tak jako předchozí ročník je spojený s výjimečným vozem, tato Rallye Šumava je spojena s výjimečným soutěžním jezdcem – s Vladimírem Hubáčkem. „Hubajda“ přijíždí do Klatov opět s překrásným a výkonným vozem, který dodnes budí pozornost kdekoliv se objeví, při nějaké historic rallye. Pozornost však patří zejména Vladimíru Hubáčkovi, který byl v polovině sedmdesátých let skvělý nejen na tratích těch nejtěžších rallye jak doma, tak v Evropě, ale také na závodních okruzích. V obou disciplinách byl několikanásobným mistrem republiky.

            V Klatovech startoval se Stanislavem Mináříkem a druhé, Blahnu s Hlávkou, porazili téměř o půldruhé minuty. A ten výjimečný vůz? Renault Alpine A 110.                                                                                                                                            

XII. ročník

            Dvanáctý ročník Rallye Šumava v roce 1977 zaujal především velmi vyrovnanou konkurencí a bitvou až do úplného konce. Proč? Na startovní listině už nefigurovalo jméno Vladimíra Hubáčka a tedy žádné extrovní vozidlo. Mladoboleslavská Škodovka, která nemohla homologovat skvělý typ 200 RS z něj vyvinula víc než zdařilý typ Škoda 130 RS. Dokázala jich vyrobit tolik, že je měla téměř celá domácí špička. Síly tak byly vyrovnané. Škoda 130 RS byla a dodnes je výjimečné auto, které roznášelo slávu boleslavské automobilky po republice i po světě a domácím automobilovým soutěžím dodalo nový náboj.

            Samozřejmě, že s novými škodovkami řádily především tovární posádky. Mezi nimi se nakonec prosadil Svatopluk Kvaizar. Ten si zopakoval své „šumavské“ vítězství z roku 1972. Jenže tenkrát seděl na sedadle spolujezdce vedle Jaroslava Jelínka. V tomto ročníku ale „kočíroval“ a navigoval ho Jiří Kotek.

XIII. ročník

            Také tento ročník klatovské rallye měl svoji premiéru. Na startu ji samozřejmě nikdo netušil, to až v cíli. Tou premiérou bylo vítězství Leo Pavlíka. Takových vítězství už „Šumava“ viděla hezkou řádku, ale tohle stojí za pozornost. Bylo totiž první, z celkových čtyř Pavlíkových vítězství v této krásné a náročné soutěži. Startoval za silný Barum Team a jeho spolujezdcem byl zkušený navigátor Oldřich Gottfried.

            Soutěž nebyla vůbec lehká, vždyť podstatná část se jela za tmy, a tak o to víc vynikají, i přes neúčast „fabriky“ výsledky dalších posádek jedoucích stejně jako vítěz vesměs na stotřicítkách. Druzí Pipota – Pospíšil, třetí Císař – Soukup a čtvrtí Markvart s Kožíškem. A u jména František Markvart nelze nepřipomenout, že jsme tohoto soutěžáka viděli na startu „Šumavy“ za volantem ještě nedávno.

XIV. ročník

            Termín XIV. ročníku Rallye Šumava se posunul ještě více do zimy, a tak se posádky vydaly na trať už 10. února 1979. Nejen šumavská rallye, ale celá sezóna, stejně jako závěr té předchozí, byly ve znamení vozu Škoda 130 RS. Ve výsledkové listině tohoto ročníku jich bylo v první desítce devět a jejich nadvládu narušili jen Lank s Teichmanem s vazem 21011 na sedmém místě. Výborné posádky a téměř totožná auta znamenaly nejen velikou bitvu na šest set kilometrů dlouhé trati, ale také minimální rozdíly v konečných výsledcích.

            V nich si zaslouženě první místo vybojovali skvělí Blahna s Motalem. Ti měli před druhými Šedivým s Janečkem náskok víc než minutu, ale další pořadí od sebe oddělovaly už jen sekundy.

XV. ročník

            Opět v únoru připomenul hluk soutěžních vozů na klatovském náměstí start jubilejního patnáctého ročníku Rallye Šumava. Vozy odstartovaly do ročníku, který byl poznamenán čtvrtinou odpadlých vozů, které do cíle nedojely. Stotřicítky stále kralovaly domácímu soutěžáckému sportu a právě pro vyrovnanost vozů musely všechny posádky usilující o umístění v popředí výsledkové listiny jet na hranici možností. Sebemenší jezdecká chyba měla za následek časovou ztrátu, ta větší odpadnutí ze soutěže. A technika? Ta jela na doraz, a tak právě problémy se soutěžními vozy znamenaly v řadě případů konec nadějím.

            Výsledková listina, pokud se týká vozidel, se oproti té loňské příliš nelišila. V první desítce opět jen dvě značky. Škoda 130 RS a VAZ 2101. Jen přibyl jeden žigulík na úkor škodovky.

            Zvítězili Jiří Šedivý s Jiřím Janečkem, samozřejmě se stotřicítkou. Ti kromě toho, že vyhráli, se také zúčastnili báječného setkání všech vítězných posádek předchozích ročníků Rallye Šumava, které se odehrávalo na pozvání ředitelství soutěže v překrásných prostorách klatovské radnice a pokračovalo během celé rallye.

XVI. ročník

            Tento ročník znamenal přerušení hegemonie vozů Škoda 130 RS, které dosud kralovaly domácím soutěžím. V březnu v Klatovech při startu „Šumavy“ přišlo překvapení. Hned několikanásobné. Na scénu v československém rallye sportu vstoupil nový subjekt. JZD Slušovice a jeho Agroteam. Spojení zemědělského družstva na úrovni špičkového podniku s rallye bylo něco úplně nového. Navíc slušovické JZD bylo takovým pojmem, že bylo každému jasné, že rozhodně nebudou hrát druhé housle. Také je nehrály. Kromě výborných posádek měly Slušovice k dispozici další novinku. Moderní zahraniční techniku. Na Šumavě ji představoval Renault 5 v úpravě Alpine. Objevil se moc výkonný auťák, který téměř o třídu porážel zaběhnutý stereotyp .

            Toho renaulta vodil po těžké trati Leo Pavlík s Františkem Šimkem. Pavlík vyhrál Rallye Šumava podruhé.        

Brzy nashledanou                                                                        

Petr Bendl