První příspěvek pamětníka a našeho kamaráda Petra Bendla k historii rallye v Klatovech
Za několik týdnů odstartuje 53. ročník Rallye Šumava Klatovy. Pro pořadatele čas finišujících příprav a pro nás, budete-li chtít, doba strávená čtením o historii této nejstarší automobilové soutěži v naší republice. A nejen o ní. Do zahájení soutěže vám, milí čtenáři, přineseme v několika příspěvcích povídání, které by vás mohlo naladit na dubnový výlet na Šumavu a při tom se podívat na naši soutěžáckou elitu.
Rallye v Klatovech se poprvé jela v roce 1964.V té době nastal v naší republice rozkvět automobilových soutěží a tak se jezdily rallye v Olomouci, Teplicích, Karlových Varech a v řadě dalších měst, samozřejmě v Praze.
Bylo to takové trochu opožděné probuzení oproti zbytku světa, kde tento sport začal mnohem dřív. První automobilový závod v pohledu dnešních rallye byla Rallye Monte Carlo v roce 1911. Jak už jsem kdysi napsal, řada lidí, kteří toho o rallye příliš nevědí, si myslí, že rallye přišly na svět až s příchodem vozů WRC. Ne. Historie této krásné motoristické discipliny je mnohem starší.
Ale zpět k Rallye Monte Carlo. V době jejího vzniku to byla vlastně hvězdicová jízda z různých míst v Evropě. Účastníci se měli sejít – shromáždit se, francouzsky rallye = shromáždění a odtud název discipliny, který je už dlouhá léta vžitý. V tehdejší době šlo hlavně o předvedení spolehlivosti vozů i o vytrvalosti a odolnosti posádek. V tomto duchu pokračovala Rallye Monte Carlo řadu let, postupně s tím, že po dojezdu do Monte Carla se začalo závodit na uzavřených úsecích tratě – rychlostních zkouškách. Dnes už tisícikilometrové dojezdy do města milionářů a hazardu odpadly a zůstala jen část, ve které posádky soutěží o nejrychlejší časy v měřených úsecích RZ.
Vraťme se k nám domů, do první poloviny šedesátých let. Republikou občas projede nějaká větší mezinárodní rallye, ale také se rodí tu a tam místní soutěže s větším či menším ohlasem. Tak přišla na svět i Rallye Šumava.
Bylo to ve správném čase šťastné setkání lidí zapálených pro věc, s chutí pracovat, znalých místní krajiny i cest a cestiček v ní, majících základní informace o rallye a to hlavní, chuť a odvahu zeptat se jinde a učit se od ostatních. Těch nebylo mnoho a zkušených ještě méně, ale dávala se jedna informace ke druhé a výsledkem byl start prvního ročníku Rallye Šumava 28. listopadu 1964.
Premiéra „ Šumavy „ vznikla vlastně náhodou, když na soutěž, původně určenou jen pro členy Pošumavského automotoklubu v Klatovech, byly pozvány posádky z celé republiky. A ejhle! Pozvaní nabídku přijali. Nastala starost, protože celá soutěž dostala úplně nový rozměr. Reagovali nejen funkcionáři „Ředitelského sboru“ ( tenkrát nebylo ani ředitelství, natož Organizační výbor ), ale všichni, kteří byli nějakým způsobem vtaženi do dění. Byla tenkrát doba, že lidé na Šumavě i v Pošumaví měli svoji soutěž rádi a snažili se pomáhat, jak jen to šlo.
Velkým problémem se ukázala tvorba průvodce posádek po trati. Zkušenosti s jeho vzhledem nebyly ještě žádné a navíc nebyl k disposici tripmaster – pro neznalé přístroj, který v autě měří ujetou vzdálenost na přesnost deseti metrů ( dnes možná ještě přesněji ). Jako řešení se ukázala slepá mapa, kterou dostala každá posádka. Další problém. Některé posádky, zvyklé na klasický itinerář si s ní nevěděly rady a navíc, jak jí vytisknout? Jednalo se totiž o formát větší než jeden metr čtvereční. Nakonec vypomohli přátelé z konstrukční kanceláře v klatovské Škodovce (tehdy), kteří tisk po šichtě zmákli zadarmo na světlotisku (tehdy) – mladší a neznalí, nechte si vysvětlit slovo světlotisk. Bývali opravdu přátelští lidé (tehdy – ale jsou i dnes!)
Na start prvního ročníku v Klatovech se sjelo 31 posádek. Ve startovním poli byly zastoupeny škodovky, fiaty, wartburgy – prostě to, co jezdilo v té době po silnicích naší republiky.
Co se trati týká, byla poplatná trendu, který v automobilových soutěžích tenkrát vládl. Vedle častých časových kontrol hodně moc průjezdních kontrol a namísto rychlostních zkoušek takzvané zvláštní jízdní úseky. Úseky trati měřené na čas, které se jely za normálního provozu. Ty byly na trati čtyři, časových kontrol deset a průjezdních kontrol jedenáct.
A ještě jedna věc stojí za zmínku. Některá rallye objevila fenomén „Městské rychlostní zkoušky“. Dnes to napodobuje řada dalších, ale první „městská RZ“ u nás se jela už v roce 1964 v Klatovech, ulicemi mezi domy okolo hotelu Centrál.
První ročník Rallye Šumava vyhrál Karel Jílek se spolujezdcem Jiřím Hlaváčkem a s vozem Škoda Octavia TS. Startovali za tým Rudá hvězda Praha.
Snad je toho psaní o prvním ročníku trochu víc ( a to by se toho dalo ještě napsat ), ale na úvod seriálu povídání o Šumavě – té soutěžácké – to snad bylo trochu třeba.
Tak brzy nashledanou u dalšího čtení.
Těší se na vás
Petr Bendl
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.