První příspěvek pamětníka a našeho kamaráda Petra Bendla k historii rallye v Klatovech

2. března 2018 | Archiv

Za několik týdnů odstartuje 53. ročník Rallye Šumava Klatovy. Pro pořadatele čas finišujících příprav a pro nás, budete-li chtít, doba strávená čtením o historii této nejstarší automobilové soutěži v naší republice. A nejen o ní. Do zahájení soutěže vám, milí čtenáři, přineseme v několika příspěvcích povídání, které by vás mohlo naladit na dubnový výlet na Šumavu a při tom se podívat na naši soutěžáckou elitu.
            Rallye v Klatovech se poprvé jela v roce 1964.V té době nastal v naší republice rozkvět automobilových soutěží a tak se jezdily rallye v Olomouci, Teplicích, Karlových Varech a v řadě dalších měst, samozřejmě v Praze.
           Bylo to takové trochu opožděné probuzení oproti zbytku světa, kde tento sport začal mnohem dřív. První automobilový závod v pohledu dnešních rallye byla Rallye Monte Carlo v roce 1911. Jak už jsem kdysi napsal, řada lidí, kteří toho o rallye příliš nevědí, si myslí, že rallye přišly na svět až s příchodem vozů WRC. Ne. Historie této krásné motoristické discipliny je mnohem starší.
            Ale zpět k Rallye Monte Carlo. V době jejího vzniku to byla vlastně hvězdicová jízda z různých míst v Evropě. Účastníci se měli sejít – shromáždit se, francouzsky rallye = shromáždění a odtud název discipliny, který je už dlouhá léta vžitý. V tehdejší době šlo hlavně o předvedení spolehlivosti vozů i o vytrvalosti a odolnosti posádek. V tomto duchu pokračovala Rallye Monte Carlo řadu let, postupně s tím, že po dojezdu do Monte Carla se začalo závodit na uzavřených úsecích tratě – rychlostních zkouškách. Dnes už tisícikilometrové dojezdy do města milionářů a hazardu odpadly a zůstala jen část, ve které posádky soutěží o nejrychlejší časy v měřených úsecích RZ.
            Vraťme se k nám domů, do první poloviny šedesátých let. Republikou občas projede nějaká větší mezinárodní rallye, ale také se rodí tu a tam místní soutěže s větším či menším ohlasem. Tak přišla na svět i Rallye Šumava.
            Bylo to ve správném čase šťastné setkání lidí zapálených pro věc, s chutí pracovat, znalých místní krajiny i cest a cestiček v ní, majících základní informace o rallye a to hlavní, chuť a odvahu zeptat se jinde a učit se od ostatních. Těch nebylo mnoho a zkušených ještě méně, ale dávala se jedna informace ke druhé a výsledkem byl start prvního ročníku Rallye Šumava 28. listopadu 1964.
            Premiéra „ Šumavy „ vznikla vlastně náhodou, když na soutěž, původně určenou jen pro členy Pošumavského automotoklubu v Klatovech, byly pozvány posádky z celé republiky. A ejhle! Pozvaní nabídku přijali. Nastala starost, protože celá soutěž dostala úplně nový rozměr. Reagovali nejen funkcionáři „Ředitelského sboru“ ( tenkrát nebylo ani ředitelství, natož Organizační výbor ), ale všichni, kteří byli nějakým způsobem vtaženi do dění. Byla tenkrát doba, že lidé na Šumavě i v Pošumaví měli svoji soutěž rádi a snažili se pomáhat, jak jen to šlo.
            Velkým problémem se ukázala tvorba průvodce posádek po trati. Zkušenosti s jeho vzhledem nebyly ještě žádné a navíc nebyl k disposici tripmaster – pro neznalé přístroj, který v autě měří ujetou vzdálenost na přesnost deseti metrů ( dnes možná ještě přesněji ). Jako řešení se ukázala slepá mapa, kterou dostala každá posádka. Další problém. Některé posádky, zvyklé na klasický itinerář si s ní nevěděly rady a navíc, jak jí vytisknout? Jednalo se totiž o formát větší než jeden metr čtvereční. Nakonec vypomohli přátelé z konstrukční kanceláře v klatovské Škodovce (tehdy), kteří tisk po šichtě zmákli zadarmo na světlotisku (tehdy) – mladší a neznalí, nechte si vysvětlit slovo světlotisk. Bývali opravdu přátelští lidé (tehdy – ale jsou i dnes!)
Na start prvního ročníku v Klatovech se sjelo 31 posádek. Ve startovním poli byly zastoupeny škodovky, fiaty, wartburgy – prostě to, co jezdilo v té době po silnicích naší republiky.
Co se trati týká, byla poplatná trendu, který v automobilových soutěžích tenkrát vládl. Vedle častých časových kontrol hodně moc průjezdních kontrol a namísto rychlostních zkoušek takzvané zvláštní jízdní úseky. Úseky trati měřené na čas, které se jely za normálního provozu. Ty byly na trati čtyři, časových kontrol deset a průjezdních kontrol jedenáct.
A ještě jedna věc stojí za zmínku. Některá rallye objevila fenomén „Městské rychlostní zkoušky“. Dnes to napodobuje řada dalších, ale první „městská RZ“ u nás se jela už v roce 1964 v Klatovech, ulicemi mezi domy okolo hotelu Centrál.
            První ročník Rallye Šumava vyhrál Karel Jílek se spolujezdcem Jiřím Hlaváčkem a s vozem Škoda Octavia TS. Startovali za tým Rudá hvězda Praha.
             Snad je toho psaní o prvním ročníku trochu víc ( a to by se toho dalo ještě napsat ), ale na úvod seriálu povídání o Šumavě – té soutěžácké – to snad bylo trochu třeba.
            Tak brzy nashledanou u dalšího čtení.
 
            Těší se na vás
                                                                                                                                 Petr Bendl