RALLY V KLATOVECH - 55 LET - 3.díl

Další automobilovou rallye, která výrazně promluvila do novodobé klatovské historie, byla Rallye Vltava. Dodnes nepřekonaná československá soutěž měla, sice ne dlouhou, ale pestrou a krásnou historii. Snad jen její konec je kapitolou velmi smutnou.

            Svůj zrod našla roku 1960 v Praze v tamním autoklubu při podniku Benzina. Popularita této soutěže, která byla v době vzniku Rallye Šumava ikonickým vzorem pro klatovské pořadatele, rostla závratnou rychlostí a již na startu jejího pátého ročníku bylo přes třicet zahraničních posádek. Ale hlavně, tyto posádky bojovaly už o body do mistrovství Evropy jezdců. To bylo v té době nejprestižnějším měřením sil na starém kontinentě. Mistrovství světa datuje svůj vznik až rokem 1977.

            Rallye Vltava byla výjimečná. Ve všech směrech. Byla žádaná a oblíbená, byla však také nechtěná, protože způsobovala řadu problémů. Když někde našla svůj azyl, obvykle to netrvalo dlouho. Bylo tomu tak od samého začátku. Praha a její okolí, kde vedla podstatná část trati, byla už tenkrát postižena velkým provozem na silnicích a nepomohlo tomu ani nasměrování trati do západočeských lázní a později na někdy víc než dvoutisícové trasy po polovině republiky. A tak se „Vltava“poprvé stěhovala – z Prahy do Liberce. Tady vydržela dva roky a další pečovatele našla v Písku. Bylo to v roce 1968  a tehdy trať navštívila Šumavu a Klatovy. Pořadatelé z PAMK zajišťovali právě tento úsek a ukázali, že zvládají nároky i tak významného podniku.

            Na jaře roku 1969 bylo jasné, že v Písku se další, jubilejní desátý ročník Rallye Vltava nepojede. Z organizátorského týmu odešli dva rozhodující lidé, a protože jeden z nich emigroval na západ, nejevil Svazarm zájem další ročník evropského mistrovství vůbec pořádat. Jenomže to nedalo spát těm, kteří nechtěli takový podnik z republiky ztratit. Hledal se nový pořadatel. Do hledáčku se dostal klatovský PAMK, který v té době měl za sebou již pět ročníků Rallye Šumava a navíc zajišťování Rallye Wiesbaden. Do Klatov přijel Vladimír Hubáček, jedna z tehdejších jezdeckých špiček v republice, aby organizátorům vysvětlil, že když neuspořádají „Vltavu“ v Klatovech, tak se nepojede  nikde. Nebylo lehké rozhodování. Bylo jaro, navíc roku 1969, a termín soutěže  – první červencový víkend. Výsledek rozhodnutí – v Klatovech odstartovalo šest dalších ročníků Rallye Vltava – mistrovství Evropy jezdců.

            Rozhodnutí o pořádání Rallye Vltava mělo však nepříjemné následky pro „Šumavu“. Na ÚV Svazarmu nemohli přenést přes srdce, že v Klatovech se jely v jednom roce dvě mezinárodní rallye, navíc obě zařazené do mistrovství Evropy – Rallye Vltava a Rallye Wiesbaden a tak uspořádání Rallye Šumava nepovolili. Proto tedy dva ročníky „Šumavy“ vypadly, ale v těch dvou letech uspořádal PAMK oba evropské mistráky, jak „Vltavu“ tak “Wiesbaden“. A v dalších letech si klatovští pomohli při organizaci Rallye Šumava tím, že i když nebyla zařazena do republikového mistrovství s podporou Svazarmu, uspořádali ji „za své“ v rámci soustředění reprezentantů v nedalekých Žinkovech. Mimochodem, byly to ročníky víc než zdařilé!   

            Rallye Vltava zanechala v Klatovech hlubokou stopu. Především vnesla do města kosmopolitního ducha. Svět, který byl doposud za šumavskými horami a dráty, rozvířil poklidnou atmosféru trochu ospalého města. Avšak stejně roznesla tato evropská mistrovská soutěž jméno Klatov do světa. Přičinili se o to nejen zahraniční posádky, ale také jejich mechanici či vysocí funkcionáři FIA, kteří byli do Klatov delegováni. Všichni, posádky i funkcionáři jezdili do Klatov rádi. Vždy tady našli přátelské prostředí a navíc, snad kromě polské rallye Raid Polski, to byla jediná soutěž tohoto typu ve východní Evropě. Dalším, kdo seznámil především motoristický svět s městem Klatovy, byli pak zahraniční novináři. A pokud byla zmínka o rozvoji služeb ve městě v souvislosti s Rallye Šumava, tak u Rallye Vltava to platilo dvojnásob.  

            Rallye Vltava byla soutěží nejen velmi prestižní, ale také ve všech směrech přitažlivou a zajímavou a tak o ní začali jevit zájem jiní, mocnější. ÚV Svazarmu a jeho prodloužená ruka ÚAMK rozhodli o přesunutí rallye Vltava – mistrovství Evropy, z Klatov do Mladé Boleslavi a tak „Vltava“ z Klatov odešla – a skončila.

            Dnes je Rallye Vltava jen historií, ale v té historii září Pošumavský automotoklub i město Klatovy velkými písmeny.

         Tak zase příště.                                                                            

                                                                                                       Petr Bendl

(Fotografie v galerii Josef Böhm a archiv PAMK)